onsdag den 10. marts 2010

Afsted til Taranaki

I dag fløj jeg så til New Plymouth, men inden da var jeg lige omkring Highwic, hvor der i 1800 tallet boede en rig mand med 21 børn (og en kone vel også - mindst).
Haven var hurtigt overset, men det var et fint lille - 21 børn !-  træhus i nygotisk amerikansk stil, som var det hotte dengang.


I New Plymouth blev jeg hentet af Andrew, der straks kørte mig ud til Puketi Rhododendon Gardens. 320 hektar juglelignende park, der passes af kun 4 mand. Solen bankede ned og det var svært at forestille sig at der årligt falder omkring 4500 mm nedbør på de kanter.
Parken var imponerende, selv uden de mange rododendron i blomst, og vi fik en fin tur rundt i området.
Jeg fiok desværre ikke taget så mange billeder, det var der ikke rigtig mulighed for, men jeg tog lidt video som jeg lægger på senere. Jeg så billeder fra haven i blomstringssæsonen. Det så RIGTIG flot ud. www.puketi.org.nz

Herefter kørte vi tilbage til byhen og var inde og se byens stolthed Puke Ariki, der er en kombineret turistinformation, museeum og bibliotek. Angiveligt det første i verden af den slags. Det hele var meget flot sat op. Centret dækker hele det område der hedder Taranaki, der er domineret af den store vulkan Mount Egmont,  og de naturområder der findes omkring den. Området tiltrækker mange turister fra hele verden.

Vi sluttede af i den private have Te Kainga Marire, hvor et ægtepar gennem 40 år har opbygget en smuk naturhave, med planter fra New Zealand.



Flot, ikke. Haven ligger i et helt almindelig parcelhuskvarter, næsten som vi kender det hjemme fra Danmark, men når man træder ind i haven er man virkelig kommet ind i en hlet anden verden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar